Dramaturgi dalam iklan majlis Agama Islam Kelantan (MAIK)

Nor Sakinah , Mohamad (2015) Dramaturgi dalam iklan majlis Agama Islam Kelantan (MAIK). [Undergraduate Final Year Project Report] (Submitted)

Full text not available from this repository.

Abstract

Iklan merupakan salah satu cara untuk memperkenalkan barangan,perkhidmatan,peluang pekerjaan,inspirasi dan maklumat kepada yang ingin disampaikan.Manakala iklan televisyen ialah sebuah rancangan televisyen yang dibuat dan dibayar oleh sesebuah organisasi menyampaikan mesej,biasanya untuk memasarkan produk atau perkhidmatan.Sesebuah iklan yang hebat bergantung kepada plot ceritanya iaitu dipanggil dramaturgi.Dramaturgi merupakan alur emosi dalam sebuah cerita atau juga naik-turung plot atau naik-turungnya alur cerita dalam sesebuah karya sama ada drama,filem,iklan atau pun teater.Dramaturgi memainkan peranan yang besar kerana tanpa dramaturgi yang lengkap sebagai jalan cerita tidak akan menarik dan tidak dapat mempengaruhi para penonton.Sebab itulah objektif utama dalam kajian ini ialah untuk mengenalpasti dramaturgi dalam iklan,untuk mengetahui kaedah menghasilkan dramaturgi dalam iklan MAIK dan untuk mengetahui kaedah persepsi pakar tentang dramaturgi dalam iklan Majlis Agama Islam Kelantan(MAIK).Kajian ini bertujuan untuk membuka minda masyarakat tentang pentingnya dramaturgi dalam iklan Malis Agama Islam Kelantan (MAIK)dalam memberi maklumat kepada masyarakat khususnya masyarakat Kelantan dan warga emas yang tidak pandai dalam dunia IT.Dan penting kepada Majlis Agama Islam Kelantan(MAIK) dalam menyampaikan maklumat tentang jabatan tersebut.

Item Type: Undergraduate Final Year Project Report
Faculty: Faculty of Creative Technology and Heritage
Depositing User: Mr. Mohd. Fadzli Ismail
Date Deposited: 16 Nov 2016 07:53
Last Modified: 16 Nov 2016 07:53
URI: http://umkeprints.umk.edu.my/id/eprint/6402
Repository Statistic: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item