Matlamat dan halatuju sistem pengajian tahfiz di Kelantan : satu pengamatan awal

Noor Hisham Md Nawi, and Nur Azuki Yusuff , and Mohd Binyamin Che Yaacob, and Nasrul Hakim Salleh, (2014) Matlamat dan halatuju sistem pengajian tahfiz di Kelantan : satu pengamatan awal. In: 4th International Conference and Exhibition on Islamic Education (ICIEd 2014) , 31 May - 2nd June 2014, Perdana Hotel, Kota Bharu, Kelantan. (Unpublished)

[img]
Preview

Download (288Kb) | Preview

Abstract

Perkembangan terkini menunjukkan bahawa sekolah aliran menghafal al-Quran atau institusi maahad tahfiz mula mendapat perhatian istimewa dari masyarakat. Setiapnya menawarkan sistem dan pendekatan yang pelbagai dan tersendiri. Perkembangan dan kepelbagaian ini tentunya mempunyai kelebihan dan kelemahan serta memberi impak yang besar kepada generasi masa hadapan dan sistem pendidikan negara secara keseluruhan. Kajian ini menggunakan kaedah temuduga dengan pengasas dan pihak pengurusan tertinggi beberapa institusi maahad tahfiz terpilih di Kelantan serta penelitian terhadap dokumen penubuhan. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan kaedah dialektik untuk melihat secara mendalam matlamat dan halatuju sistem pengajian tahfiz di Kelantan. Dapatan awal menunjukkan bahawa matlamat dan halatuju pengajian maahad tahfiz di Kelantan tidak begitu jelas. Cita-cita besar yang dicetuskan oleh pengasasnya tidak disusuli dengan suatu gagasan pemikiran yang jelas dan perancangan gerakkerja yang tersusun dan terancang. Keadaan ini memberi kesan yang jelas kepada aspek pelaksanaan. Institut ini juga tidak mempunyai sikap yang jelas terhadap ketidakneutralan ilmu sains moden masa kini.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Keywords: Sistem pengajian tahfiz; Matlamat dan halatuju ; Pendidikan bersepadu ; Sains Islam
Faculty: Centre for Modern Languages and Generic Development
Deposited By: En. Pahmi Abdullah
Date Deposited: 16 Aug 2016 05:23
Last Modified: 16 Aug 2016 05:23
URI: http://umkeprints.umk.edu.my/id/eprint/6189

Actions (login required)

View Item View Item