Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi

Nur Syazwani Abdul Talib, and Kamarulzaman Abdul Ghani,, and Nur Azuki Yusuff , and Mohd Mahzan Awang, (2016) Kaedah pembelajaran sejarah dengan mengambil kira minat dan peningkatan prestasi. In: National Reseach Seminar (SPK2016), 14 May 2016, E-learning Building, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjong Malim, Perak. (Unpublished)

[img]
Preview

Download (212Kb) | Preview

Abstract

Mata pelajaran Sejarah kini telah dijadikan mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Penggunaan kaedah yang bersesuaian adalah perlu digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) memandangkan subjek ini merupakan subjek wajib lulus dalam SPM. Berdasarkan kepada 10 artikel yang dilihat, terdapat pendekatan yang memberikan kesan yang baik kepada pelajar dalam mempelajari sejarah. Penggunaan multimedia dan pendidikan melalui lawatan ke muzium telah melihat pelajar sebagai pembina pengetahuan dan bertindak secara aktif dalam melakukan aktiviti pembelajaran. Perhatian pelajar juga adalah lebih baik melalui persembahan perkataan dan visual berbanding persembahan perkataan sahaja. Jadi, kajian yang mendalam perlulah dilakukan bagi memantapkan kajian tersebut agar pembelajaran sejarah mendapat tempat dalam kalangan pelajar.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Keywords: Multimedia : Muzium : Sejarah : Minat
Faculty: Centre for Modern Languages and Generic Development
Deposited By: En. Pahmi Abdullah
Date Deposited: 14 Aug 2016 07:29
Last Modified: 14 Aug 2016 07:31
URI: http://umkeprints.umk.edu.my/id/eprint/6122

Actions (login required)

View Item View Item