Keberkesanan pembelajaran aqidah berasaskan strategi inkuiri terbimbing terhadap saudara baru

Adi Syahid Mohd Ali, (2013) Keberkesanan pembelajaran aqidah berasaskan strategi inkuiri terbimbing terhadap saudara baru. Masters thesis, Universiti Malaysia Kelantan.

[img]
Preview

Download (259Kb) | Preview

Abstract

Tujuan utama penyelidikan ini adalah untuk melihat keberkesanan strategi pembelajaran inkuiri terbimbing (PIT) dan strategi pembelajaran konvensional (PK) di dalam pembelajaran aqidah saudara baru. Kesan strategi pembelajaran dibandingkan berdasarkan pencapaian akademik dan tahap penghayatan pendidikan aqidah. Kajian ini juga mengenalpasti persepsi saudara baru terhadap proses pembelajaran secara inkuiri terbimbing. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini berbentuk kajian eksperimen benar yang berlangsung selama 4 minggu dan melibatkan 49 orang saudara baru dari IDIP, Pengkalan Chepa. Saudara baru tersebut dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Kumpulan eksperimen menerima pembelajaran secara PIT dan kumpulan kawalan secara PK. Data dikutip menggunakan soalan pra ujian dan pasca ujian untuk mengukur pencapaian akademik.

Item Type: UMK Thesis (Masters)
Subject Heading: Islamic religious education
Faculty: Centre for Modern Languages and Generic Development
Call Number: BP183.3 A35 2013 tes
Supervisor: Dr. Noor Hisham Md Nawi
Programme: Master of Art
Deposited By: Mrs Shazwani Mohd Ezazi
Date Deposited: 03 Mar 2015 07:40
Last Modified: 21 May 2017 08:34
URI: http://umkeprints.umk.edu.my/id/eprint/3843

Actions (login required)

View Item View Item