Pendidikan jambatan Guillemard kepada pelajar tingkatan tiga melalui media interaktif

Auni Amirah Binti Azmi, (2015) Pendidikan jambatan Guillemard kepada pelajar tingkatan tiga melalui media interaktif. [Undergraduate Final Year Project Report]

Full text not available from this repository.
Official URL: http://ftkw.umk.edu.my

Abstract

Jambatan Guillemard mempunyai nilai sejarah yang terlalu tinggi kerana berkaitan dengan Perang Dunia Kedua.Melalui buku teks Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah bagi mata pelajaran Sejarah edisi semakan semula tahun 2002,pada halaman 10,ada menyatakan mengenai peristiwa Jambatan Guillemard telah diletupkan oleh tentera British semasa Perang Dunia Kedua.Walaubagaimanapun tiada maklumat yang lebih jelas, sebaliknya hanya sekeping gambar sahaja.Oleh itu,pendidikan mengenai jambatan ini perlu diperluaskan kepada pelajar dengan lebih jelas kerana ia merupakan jambatan keretapi yang pertama dibina di Malaysia dan yang terpanjang di Malaysia.Pelbagai usaha telah dilakukan oleh Majlis Pejabat Daerah Tanah Merah dalam memperkenalkan lagi jambatan ini supaya ia tidak hilang ditelan arus permodenan.Kesimpulannya,pendekatan melalui pendidikan mempunyai potensi yang lebih tinggi untuk memperkenalkan dan memberitahu kepada pelajar, dan masyarakat umum mengenai sejarah Jambatan Guillemard supaya tidak luput ditelan zaman kerana ia merupakan warisan sejarah negara.

Item Type: Undergraduate Final Year Project Report
Subjects: L Education > L Education (General)
Faculty: Faculty of Creative Technology and Heritage
Depositing User: Mr. Mohd. Fadzli Ismail
Date Deposited: 17 Mar 2019 04:46
Last Modified: 19 Mar 2019 05:21
URI: http://umkeprints.umk.edu.my/id/eprint/10143
Repository Statistic: View Download Statistic

Actions (login required)

View Item View Item